ابوبکر پس از رسيدن به خلافت در اولين خطبه اش براي مردم گفت:« ايَها النَاس، اني وليت عليکم و لست بخيرکم، فان اطعت فاعينوني و ان عصيت فقوموني» « اي مردم من بر شما والي و حاکم شدم و بهتر از شما نيستم، پس اگر اطاعت کردم َ ياريم دهيد و اگر تمرد و عصيان کردم به راه راست واداريد»

این در حالی است که شیعه و سنی این سخن پیامبر(ص) را در مورد امام علی(ع) نقل کرده اند که فرمود:« علی مع الحق و الحق مع علی و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض» « علی با حق است و حق با علی است و این هر دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا در حوض بر من وارد شوند»
( تاریخ بغداد از خطیب بغدادی ج۱۴ص۳۲۱- تاریخ ابن عساکر ج۳ص۱۱۹-حاکم در مستدرک ج۳ص۱۲۴- صحیح ترمذی ج۵ص۲۹۷-صواعق المحرقه ابن حجر ص ۱۲۲)

حال سوالی را از کلام خداوند خبیر مطرح می کنیم:

« افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فما لکم کیف تحکمون» « آیا کسی که هدایت به سوی حق می کند برای پیروی شایسته تر است یا کسی که نمی تواند هدایت کند بلکه باید هدایت شود؟ شما را چه شده است؟ چگونه قضاوت می کنید؟( سوره یونس آیه ۳۵)

یاعلی

+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۹۰/۰۳/۲۸ساعت   توسط محمد  | 
پيامبر اكرم (ص) فرمودند از اولين شب جمعه ماه رجب غافل نشويد زيرا شبي است كه فرشتگان آن را ليله الرغائب مي نامند كه روزه گرفتن در پنج شنبه قبل از آن مستحب است واعمال فراواني دارد. 
اولين شب جمعه از ماه عظيم رجب را ليله الرغائب گويند كه شبي با ارزش و با عظمت است و از دو جهت داراي اهميت است :
كلمة "رغائب" جمع "رغيبه" به معناي چيزي كه مورد رغبت و ميل است و نيز به معناي عطا و بخشش فراوان مي باشد.
بنابر بر معناي اول "ليلة الرغائب" يعني شبي كه ميل و توجه به عبادت و بندگي در آن فراوان است و بندگان خوب و شايسته خداوند در اين شب تمايل زيادي به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خويش دارند.
بنابر معناي دوم "ليله الرغائب" يعني شبي كه در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با رو آوردن به بارگاه قدس ربوبي و خاكساري در برابر عظمت حق، شايسته دريافت انعام و عطا و بخشش بي كرانه حق مي گردند.
از براي آن شب عملي با فضيلت بسيار از حضرت رسول صَلَّي اللَّه عَلِيه وَ اله وارد شده است از جمله:
فضيلت او آنكه گناهان بسيار به سبب او آمرزيده شود
و آنكه هر كه اين نماز را بگذارد چون شب اوّل قبر او شود، حقّ تعالي بفرستد ثواب اين نماز را بسوي او به صورتي نيكوتر با روي گشاده و درخشان و زبان فصيح پس با وي گويد اي حبيب من!  بشارت باد تو را كه نجات يافتي از هر شدّت و سختي گويد تو كيستي؟ بخدا سوگند كه من روئي بهتر از روي تو نديدم و كلامي شيرين‌تر از كلام تو نشنيده‌ام و بوئي بهتر از بوي تو نبوئيدم.
گويد من ثواب آن نمازم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردي؛ امشب به نزد تو آمدم تا حقّ تو را ادا كنم و مونس تنهائي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من سايه بر سر تو خواهم افكند در عرصه قيامت پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو معدوم نخواهد شد.
و كيفيت آن چنان است كه روز پنجشنبه اوّل آن ماه را روزه ميداري چون شب جمعه داخل شود مابين نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز مي‌گذاري هر دو ركعت به يك سلام و  در هر ركعت از آن يك مرتبه حمد و سه مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و دوازده مرتبه قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ مي‌خواني و چون فارغ شدي از نماز هفتاد مرتبه مي‌گوئي«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الاُْمِّيِّ وَعَلي آلِهِ» پس به سجده مي روي و هفتاد مرتبه مي‌گوئي:« سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوحِ» پس سر ازسجده برمي‌داري و هفتاد مرتبه مي‌گوئي«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّكَ اَنْتَ الْعَلِيُّ الاَعْظَمُ» پس باز به سجده مي‌روي و هفتاد مرتبه مي‌گوئي:« سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ و َالرُّوحِ» پس حاجت خود را مي‌طلبي كه انشاءالله برآورده خواهد شد.
 به اميد استجابت دعا از ايزد منان
۱. از اين جهت كه اصولاّ شب جمعه ، خود داراي ويژگي و ارزش خاصي است و اعمال عبادي فراواني در آن وارد شده و زمان عبادت و مناجات و عرض حاجات با قاضي الحاجات است.
2. ماه رجب اولين ماه از ماه هاي حرام و ماه خدا و هنگام عبادت و دعا و استغفار است و رحمت الهي در اين ماه در حال ريزش و نزول است به همين جهت اين ماه را رجب الاصب گويند، چون "صب" به معناي ريختن است. پس ليله الرغائب شرافت و ارزش شب جمعه و ماه رجب هر دو را در خود جمع نموده پس ارزشي دو چندان دارد.
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ساعت   توسط محمد  | 


در ابتدا حواسمان باشد که در ماههای حرام گناه و ثواب به صورت مضاعف نوشته می شود.

در روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است: هر گاه کسى نتواند در این ماه روزه بگیرد، هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند، تا ثواب روزه آن را دریابد:

سُبْحانَ الاِْلهِ الْجَلیلِ، سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبیحُ اِلاَّ لَهُ، سُبْحانَ الاَْعَزِّ الاَْکْرَمِ، سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّةَ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ

 

اعمال هر روز:

1- در صبح و عصر 70 مرتبه بگوید: اسغفرالله و اتوب الیه

2- هر شب بعد از نماز عشا دو رکعت نماز بخواند. بدین ترتیب که در هر رکعت بعد از حمد، کافرون(3مرتبه)، توحید(1مرتبه) و بعد از نماز این عبارات را بخواند:

لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد یحیی ویمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر و الیه المصیر اللهم صل علی النبی الامی و آله

3- هر شب سه مرتبه موارد زیر را بخواند:

حمد- آیه الکرسی- کافرون- توحید- فلق- ناس- تسبیحات اربعه- لا حول ولا قوه الا بالله- صلوات الله اغفر للمومنین و المومنات

4- صدقه

5- روزه تمام ماه

 

 

 

اعمال طول ماه:

1- در طول ماه هزار بار خواندن اين دعا: استغفرالله ذاالجلال و الاكرام من جميع الذنوب و الاثام. شيخ صدوق در اين باره روايت كرده است كه هر كس اين دعا را در رجب هزار بار بخواند خداوند به او مي‌گويد: اگر تو را نيامرزم خداي تو نيستم، خداي تو نيستم.

2- خواندن سوره توحيد ده هزار يا هزار بار كه هر كس در رجب اين سوره را هزار بار بخواند در قيامت پاداشي برابر عمل هزار پيامبر و هزار فرشته خواهد داشت و هيچ كس از او به خدا نزديكتر نخواهد بود جز آنكه پيش از اين سوره را خوانده باشد.

3- گفتن هزار بار لا اله الا الله و روايت شده هر كس در رجب هزار بار لا اله الا الله بگويد خداوند صد هزار حسنه براي او مي‌نويسد و صد كاخ بهشتي به او مي‌دهد.

4- صدبار خواندن اين دعا: استغفرالله الذي لا اله الا هو وحده لا شريك له و اتوب اليه كه روايت شده هر كس اين دعا را صد بار بگويد و پس از آن صدقه انفاق نمايد خداوند كارش را با بخشش و آمرزش پايان دهد و اگر همان را چهارصد بار بگويد خداوند پاداش صد شهيد را به او مي‌دهد.

5- به پيروي از امام سجاد (عليه السلام) در همه ماه در سجده‌هاي خود اين دعا را بخواند: عظم الذنب من عبدك فليحسن العفو من عندك .

6- خواندن دعاي اللهم اني اسالك صبر الشاكرين لك در هر روز. در كتاب اقبال در مورد اين دعا آمده است كه معلي از حضرت امام صادق (عليه السلام) خواست تا دعايي به او بياموزد كه تمام معارف شيعه را در برداشته باشد امام خواندن اين دعا را به او توصيه كرده است .

7- هر روز اين دعا را خواندن: يا من يملك حوائج السائلين.

8- خواندن دعاي اللهم اني اسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة امرك كه از دست خط حضرت ولي عصر نقل شده است و دعايي است با مضامين بسيار بلند و نيكو كه درهايي از علم   و معرفت را به روي آنكه اهل آن باشد مي‌گشايد.

9- خواندن دعاي ارجمند و پر مضمون اللهم يا ذالمنن السابغه...

10- زيارت حضرت امام حسين (عليه السلام) در آغاز و در ميان ماه.

11- توجه به اعمال روز 13-14-15 رجب که به ایام البیض مشهور است. و همچنین اعمال شب 27 که عید سعید مبعث و شب زیارتی محبوب قلبها مولانا امیرالمومنین است.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۰/۰۳/۱۷ساعت   توسط محمد  | 

امام رضا ، از پدرانش ، از امام سجاد ، و او از پدرش امام حسين عليهم ‏السلام نقل مى‏كند:

  روزى در خدمت حضرت على عليه‏السلام نشسته بودم كه مرد عربى وارد شد و گفت: اى اميرالمؤمنين مردى هستم عيال وار و از مال دنيا چيزى ندارم.

  امام عليه‏السلام فرمود: اى برادر عرب چرا استغفار نمى‏كنى تا حالت اصلاح شود، مرد عرب گفت: اى اميرالمؤمنين من بسيار استغفار مى‏كنم و حالم تغيير مى‏كند، امام فرمود:

   خداوند مى‏فرمايد :

«اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ اِنَّهُ كانَ غَفّارا  يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْرارا  وَ يُمْدِدْكُمْ بِاَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ اَنْهارا»

 

 از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او بسيار  آمرزنده است بارانهاى پربركت آسمان را پى‏درپى بر شما فرو مى‏فرستد و اموال وفرزندان شما را افزون مى‏كند و براى شما باغهاى‏خرم وسر سبز ونهرهاى آب جارى قرار مى‏دهد.

  اينك من استغفارى به تو ياد مى‏دهم كه هنگام  خواب آن را بخوان تا خداوند روزيت را زياد گرداند. آنگاه حضرت امير  عليه ‏السلام استغفارى را نوشت و به مرد عرب داد و فرمود: هنگامى كه خواستى بخوابى و به بستر  بروى اين استغفار را با حالت گريه بخوان و اگر گريه‏ ات نيامدخود را به حالت گريه كنندگان در آور.

 امام حسين  عليه‏ السلام مى‏فرمايد: در سال بعد، مرد عرب نزد پدرم  آمد و گفت: اى اميرالمؤمنين خداوند نعمتش را بر من تمام نموده تا آنجا كه جائى براى نگهدارى مال وحيوانات خود ندارم،

 امام عليه‏ السلام فرمود: اى برادر عرب، سوگند به خدائى كه محمد را به حق به رسالت برگزيد، هيچ بنده ‏اى اين استعفار را نمى‏خواند جز آنكه خداوند گناهانش را آمرزيده و حوائج مشروعش را بر آورده مى‏سازد، و به بركت اين استغفار مال و فرزندانش را افزايش مى‏يابد.

 متن کامل استغفار در ادامه

 
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۳۹۰/۰۳/۱۶ساعت   توسط محمد  | 
حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!
۱- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (آل عمران ایه ۱۷۱) پناه نمی برد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جسند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.

۲- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» (سوره انبیاء آیه ۸۷) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.» (سوره انبیاء آیه ۸۸)

3- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره غافر آیه ۴۴) ... پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه ۴۵)


4- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «مَا شَاء اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللّه» پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»

+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۰/۰۳/۱۱ساعت   توسط محمد  | 

معرفی اجمالی کتاب:  اصل سلیم، کتاب سلیم که با عنوان "اسرار آل محمد" ترجمه شده است.

کتاب حاضر اولین کتاب شیعه در زمان امیر المؤمنین علیه السّلام بوده که امام صادق علیه السّلام درباره آن می گوید: «هر کس از شیعیان و دوستان ما کتاب سلیم بن قیس را نداشته باشد، چیزی از مسائل ولایت ما نزد او نیست و از اسباب ما آگاهی ندارد. این کتاب الفبای شیعه و سرّی از اسرار آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.
امام سجّاد علیه السّلام نیز می فرماید: سلیم راست گفته است، خدا او را رحمت کند همة این احادیث از ماست و از آنها خبر داریم. و چندین حدیث دیگر که همگی در تأیید وثاقت کتاب و سلیم بن قیس وارد شده است. سلیم این کتاب را در طول شصت سال از عمرش به رشته تحریر در آورده است.
 موضوع کتاب دربارة فضائل اهل بیت از زبان پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و حوادث بعد از آن حضرت به نقل از شاهدان عینی مثل ماجرای سقیفه از زبان سلمان فارسی و افتخارات و امتیازات علی علیه السّلام و حوادث دوران خلافت آن حضرت و بسیاری از مباحث عقیدتی و تاریخی می باشد.

این کتاب را از لینک زیر دانلود کنید:
 
 
زندگینامه سلیم بن قیس هلالی کوفی:
مولّف از خواصّ اصحاب امام علی علیه السّلام و امام حسن و حسین علیهما السّلام و امام زین العابدین علیه السّلام بوده است. او دو سال قبل از هجرت به دنیا آمده بود و در هنگام رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دوازده سال داشته است. او در پیشگاه معصومین علیهم السّلام مورد وثوق بوده و از علوم سرشار آنها بهره مند شده و از قدمای علمای پیرو اهل بیت و بزرگان اصحاب ائمه علیهم السّلام محسوب می شود و نزد آنان محبوبیّت خاصی داشته است و از ائمه علیهم السلام روایات زیادی نقل کرده است. او در همة اتفاقات و حوادث در کنار حضرت علی علیه السّلام بوده و عضو گروه شرطة الخمیس بوده، و در زمان حجاج یوسف در سال 76 هجری قمری درگذشت.
شهرت سلیم به خاطر این کتاب که با نام های، اصل سلیم، کتاب سلیم و ترجمة آن، اسرار آل محمد، ذکر شده می باشد.
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۰/۰۳/۱۰ساعت   توسط محمد  | 
حاج اسماعیل دولابی می گفت حتی یک ساعت به فکر رزقت نباش و به دنبال کسب و کار هم که می روی بدان که در رزق، فاعل تام خدای متعال است و هر آینه خداوند همان روزی دهنده نیرومند و محکم کار است. رزق دو گونه است یکی آنکه تو را طلب می کند و یکی آنکه تو در طلب او هستی و عاقبت به تو نمی رسد جز آنچه در طلب توست، رزق روحی هم همین طور است.
خداوند امور دنیوی بندگان را خود متکفل و متعهد گردیده و از آنها پرداختن به امور آخرت را خواسته است اما بندگان به تلاش در تهیه دنیایشان پرداخته اند گویا خداوند توانایی بر آوردن نیازشان را ندارد و از آخرت بازمانده اند و آن را به خدا محول کرده اند.
اگر امور دنیوی خود را به خدا واگذار کنیم امور اخروی را نیز خدا تامین خواهد کرد. اما اگر بخواهیم امور دنیایی خود را با تقلای خودمان تامین کنیم، ضمن اینکه چون رزق مقدر و مقسوم است تقلای بیهوده و بی ثمری است، آخرتمان را هم تباه کرده ایم.
+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۹۰/۰۳/۰۷ساعت   توسط محمد  |